گروه بازرگانی- پیشی گرفتن ارزش صادرات نسبت به واردات ایران هر چند یکی از هدف‌های تجارت خارجی کشور در سال‌های گذشته بوده است، اما در سه ماه ابتدای سال 1392 این پدیده در پی کاهش ارزش تجارت خارجی ایران رخ داده است؛ موضوعی که از نگاه کارشناسان و مسوولان نگران‌کننده است.
دیروز نیز معاون کل سازمان توسعه تجارت بار دیگر در مورد این موضوع هشدار داد و راهکارهایی را برای افزایش تجارت خارجی ایران پیشنهاد کرد. در بهار امسال ایران 9میلیارد و 751میلیون دلار کالا به دیگر کشورها صادر و در مقابل 9میلیارد و 395میلیون دلار کالا وارد کرد که این نشان از پیشی گرفتن صادرات نسبت به واردات دارد. اما این در حالی است که به گفته کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی، معاون کل سازمان توسعه تجارت کاهش واردات منجر به کاهش 4/3 میلیارد دلاری تجارت خارجی شده است و دلیل آن هم مشکل تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است. کرمانشاهی تاکید کرد: اینکه صادرات غیرنفتی از واردات پیشی گرفته است، آرزوی دیرینه ما بوده، اما نکته منفی در اینجا کاهش حجم تجارت خارجی کشور است؛ به نحوی که صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات نفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 1/7 درصدی و بدون احتساب میعانات گازی رشد 7درصدی داشته است، اما واردات نسبت به سه ماهه سال قبل کاهش 26درصدی داشته و این درحالی است که در آمار دو ماهه این شاخص کاهش 33درصدی داشته است.
معاون کل سازمان توسعه تجارت به خبرگزاری فارس، گفت: حجم تجارت خارجی در کشورهای توسعه یافته به نحوی است که هم ارزش صادرات بیشتر از واردات است و هم ارزش تجارت بالا است؛ به طور مثال، چین به عنوان اولین صادرکننده دنیا و اولین قدرت اقتصادی دنیا حجم تجارتی بالغ بر 4هزار و 100میلیارد دلار دارد که 2هزار میلیارد دلار آن واردات و 2هزار و 100 میلیارد دلار آن صادرات است.
وی با تاکید بر اینکه واردات به خودی خود پدیده نامطلوبی نیست، گفت: چه ایرادی دارد اگر واردات ما 100میلیارد دلار و صادرات ما 120میلیارد دلار باشد. کرمانشاهی گفت: سال گذشته حجم واردات کشور 53میلیارد دلار و صادرات غیرنفتی 41میلیارد دلار بوده، یعنی حجم تجارت ما 94میلیارد دلار بوده که سهم سه ماهه اول سال 23/5 میلیارد دلار در سال گذشته بوده است درحالی‌که در سال جاری حجم تجارت ایران در سه ماهه 19/2 میلیارد دلار بوده که این به مشکل واردات مربوط می‌شود.
معاون كل سازمان توسعه تجارت مي‌گويد: شرايط ويژه تجاري يا تحريم‌هاي ناجوانمردانه، رتبه تجارت فرامرزي ايران را پنج پله کاهش داد. ایران در سال 2012 در جایگاه ۱۳۹ تجارت جهانی قرار داشت که این رتبه امسال به ۱۴۴ کاهش یافته است. كرمانشاهي اظهار كرد: افزايش هزينه‌هاي صادرات و واردات يكي از عمده ترين عواملي است كه باعث شده جايگاه تجارت فرامرزي ايران در رتبه بندي بانك جهاني تغيير كند. به گفته وي، شرايط ويژه تجاري رتبه ايران را در تجارت فرامرزي تقليل داده و طبيعي است كه در چنين شرايطي زمان تجارت و هزينه‌هاي ناشي از آن نيز افزايش پيدا كند.
اين مقام مسوول با بيان اينكه رتبه تجاري كشور به عنوان يكي از شاخص‌هاي فضاي كسب و كار در شرايط ويژه تجاري (تحريم‌ها) دچار افت شده است، گفت: هر ابزاري كه فرآيند تجاري را آسان مي‌كند و آن را به سوي كاهش زمان و هزينه در چرخه انتقال(تجارت) سوق مي‌دهد، در طبقه بندي تسهيل تجاري قرار مي‌گيرد.
تجارت فرا مرزي شاخص فضاي كسب و كار
شروع كسب و كار، دریافت مجوزها، ثبت مالكيت، دریافت اعتبار، حمايت از سهامداران، پرداخت ماليات، تجارت فرامرزي، بهره برداري از انرژي برق، الزام آور بودن قراردادها و انحلال فعاليت ۱۰ شاخص فضاي كسب و كار از نظر بانك جهاني محسوب مي‌شود. موضوعی که كرمانشاهي درباره محورهاي مورد مطالعه در شاخص تجارت فرامرزي از نظر بانك جهاني در گفت‌و‌گوی دیگری با «ایرنا» می‌گوید: تعداد اسناد مورد نياز براي صادرات، مدت زمان صرف شده براي صادرات، هزينه صادرات، تعداد اسناد مورد نياز براي واردات، مدت زمان صرف شده براي واردات و هزينه‌هاي واردات از جمله اين موارد است.
كشورهای برتر و بدتر تجارت خارجی
معاون كل سازمان توسعه تجارت از سنگاپور، هنگ كنگ، كره جنوبي، دانمارك، امارات، فنلاند، استوني، سوئد و پاناما به عنوان ۹ كشور برتر تجارت فرامرزي سال ۲۰۱۳ نام برد و گفت: رتبه اين كشورها در شاخص كسب و كار به تريتب 1، ۲، 8، ۵، ۲۶، ۱۱، ۲۱، ۱۳ و ۶۱ است. وي اين را گفت كه ضعيف ترين كشورها از نظر شاخص تجارت فرامرزي در سال جاري ميلادي ازبكستان با رتبه ۱۸۵، تاجيكستان ۱۸۴، آفريقاي مركزي و قزاقستان هر كدام ۱۸۲، كنگو ۱۸۱، چاد ۱۸۰، عراق ۱۷۹، افغانستان ۱۷۸، بروندي ۱۷۷ و نيجر ۱۷۷ اعلام شده است.
كرمانشاهي همچنين به مقايسه شاخص تجارت فرامرزي برخي كشورهاي همسايه در سال ۲۰۱۳ و مقايسه آن با سال ۲۰۱۲ پرداخت و گفت: رتبه كشورهاي امارات، عربستان، عمان، بحرين، قطر، تركيه، پاكستان، ارمنستان، كويت، افغانستان و عراق در سال گذشته ميلادي به ترتيب ۵، ۳۶، ۴۹، ۵۴، ۵۸، ۷۸، ۸۵، ۱۰۷، ۱۱۳، ۱۷۸ و ۱۷۹ بوده است.
وي گفت: رتبه تجارت فرامرزي تمام اين كشورها به جز امارات در سال ۲۰۱۲ با تغييرات مثبت و منفي مواجه بوده به نحوي كه عربستان، عمان، بحرين، قطر، تركيه، پاكستان، ارمنستان، كويت، افغانستان و عراق در سال گذشته ميلادي به ترتیب رتبه‌های ۲۹، ۴۸، ۵۳، ۷۵ ، ۷۳ ، ۸۰، ۱۰۶، ۱۱۲ ،۱۸۰ و ۱۸۱ را از آن خود كرده بودند.
راهكارهاي بهبود تراز
كرمانشاهي تصريح كرد: تجارت امري فرابخشي است و اگر مي‌خواهيم رتبه تجارت خارجي ايران بهبود پيدا كند، بايد كل دستگاه‌هاي دخيل در صادرات و واردات به نحوي عمل كنند كه هزينه، تعداد سند و زمان براي صادرات و واردات كاهش پيدا كند كه اگر اين اتفاق رخ دهد، رتبه تجارت فرامرزي ايران بهبود پيدا خواهد كرد.
به گفته وي، راه اندازي و ارتقاي سيستم مبادلات الكترونيكي، ارتقاي سيستم مديريت گمرك‌ها، ارتقا و بهبود مراحل عمليات بندري، كاهش اسناد تجاري، ارتقاي و بهبود فرآيندهاي بازرسي، ايجاد و ارتقاي سيستم پنجره واحد تجاري و انعقاد موافقتنامه‌هاي همكاري فرامرزي با كشورها به بهبود شاخص تجارت فرامرزي ايران كمك خواهد كرد.
وي همچنين تلاش براي ايجاد ثبات اقتصادي و رفع محدوديت‌هاي ارزي موجود در راستاي كاهش هزينه‌هاي تجاري اعم از هزينه صادرات و واردات، بازنگري در اسناد و مدارك مورد نياز براي صادرات و واردات و استانداردسازي آنها بر اساس نرم‌هاي بين‌المللي و حذف مدارك غيرضروري را در راستاي كاهش مدارك مورد نياز در بهبود تراز تجارت فرامرزي ايران موثر دانست.

وي افزود: فراهم سازي زيرساخت‌هاي مبادله الكترونيكي اسناد و مدارك تجاري و امكان پردازش برخط اطلاعات جهت تسريع فرآيندهاي صادرات و واردات در راستاي كاهش زمان مورد نياز براي صادرات و واردات، يكپارچه‌سازي قوانين و مقررات موجود در زمينه بهبود شاخص‌هاي فضاي كسب و كار به منظور افزايش ضمانت اجراي قوانين مذكور و جلوگيري از وضع قوانين جديد دست و پاگير در ارتقاي جايگاه تجارت ايران در سطح جهان موثر است.

+ نوشته شده توسط محمد در سه شنبه یکم مرداد ۱۳۹۲ و ساعت ۲:۶ ب.ظ |

منبع: Business insight

شرکت خرده فروشی مگزین لوییزا در مه 2011 توانست با عرضه عمومی خود در بورس سائو پائولو 926 میلیون دلار به دست آورد.

این شرکت فعالیت خود را به عنوان یک بنگاه خانوادگی کوچک در سال 1957 آغاز کرده و از آن زمان به یکی از سه خرده فروشی بزرگ در زمینه لوازم خانگی و الکترونیکی در برزیل تبدیل شده است. خانواده دوناتو ابتدا یک فروشگاه کوچک خانوادگی در شمال سائو پائولو تاسیس کرده بودند و نام مادربزرگ خود، لوییزا را برای آن برگزیدند.

در سال 1991 یکی از اعضای خانواده که او هم لوییزا نام داشت، مدیرعامل فروشگاه شد و موج جدیدی از پیشرفت و توسعه را با تاسیس بخشی برای حرفه‌ای‌سازی کسب‌وکار خانوادگی و سازماندهی ساختار سهامی راه انداخت. فلسفه مدیریتی او همیشه یکسان بود: بزرگ فکر کنید و توسعه یابید. فضای اقتصادی پرآشوب برزیل در آن زمان بسیاری از صاحبان کسب‌وکار را زمین زد؛ اما لوییزا نه تنها دوام آورد، بلکه مسیر پیشرفت را به گونه‌ای پیمود که فروش آن بیش از 600 درصد افزایش یافت.

کلید این رشد قابل توجه به کارگیری استراتژی سازگار بر اساس توجه به نیازهای مشتری و کارمندان بود. مگزین لوییزا روابط عمیقی با مشتریان طبقه کم‌درآمد جامعه برقرار کرده بود. این فروشگاه دریافته بود که این مشتریان فراتر از قیمت پایین محصول، نیازمند «توجه» هستند.

بر این اساس، فعالیت‌های فروشگاه از عرضه محصول فراتر رفت و خدماتی مانند اجرای موسیقی زنده، انجام بازی‌های سرگرم کننده در فروشگاه برای کودکان و حتی توزیع خوراکی‌های رایگان ارائه شد. این «رابطه انسانی» کسب‌وکار آنها را توسعه داد و فروشگاه‌های شرکت مگزین‌ لوییزا به یکی از کانون‌های اصلی جامعه تبدیل شد. افتتاح فروشگاه‌های جدید کل جامعه را خوشحال می‌کرد،؛ چون فروشگاه‌های جدید عامل اشتغال بیشتر و فرصت‌های بزرگ‌تر بودند.

مگزین لوییزا «رابطه انسانی» خود را با اعتبارگشایی و ارائه مجموعه خدمات مالی به مصرف‌کنندگانی که به طور عادی از آن محروم بودند، بیشتر در معرض نمایش گذاشت. نزدیکی آنها به مشتری باعث شد کارمندان محلی فروشگاه بهتر بتوانند به متقاضیان در مورد بازپرداخت اعتبارتشان اعتماد کنند.

خدمات مالی به جزو لاینفک مدل کسب‌وکار لوییزا تبدیل شد؛ به طوری که در سه ماهه نخست سال 2011 بیش از دو سوم سود آن را به خود اختصاص داد. ارزش‌های بشردوستانه، آموزش و فرصت‌های ارتقای شغلی، باعث شد لوییزا جوایز متعددی به عنوان «بهترین محیط کاری» دریافت کند. این شرکت به استخدام نیرو از مردم محلی همان مکانی که فروشگاه جدیدی تاسیس می‌شد اعتقاد داشت؛‌ چون اگر کارمندان فروشگاه از مشتریان خود اطلاعات اولیه داشتند، می‌توانستند با آنها ارتباط بهتری برقرار کنند. گواه علاقه وافری که کارمندان برای موفقیت شرکت داشتند این است که در زمان عرضه عمومی مگزین لوییزا، کارمندان 25 درصد کل سهام جاری را خریداری کردند که سهم قابل توجهی است.

تجربه کانال‌های جدید

بیش از 60 درصد کاربران اینترنت در برزیل از امکانات تجارت الکترونیک بهره می‌برند، اگرچه اینترنت به طور نامتناسب بیشتر به بخش‌های ثروتمند جامعه تعلق دارد. کاربران از مزایایی مانند سهولت خرید، سرعت و امنیت اینترنت رضایت دارند؛ اما دو عامل باعث می‌شود رشد تجارت الکترونیک در این کشور محدود باشد: دسترسی به پهنای باند و اعتبار مصرف‌کننده. مدیران ارشد مگزین لوییزا، به اتفاق معتقدند که تجارت الکترونیک باید بخشی از استراتژی این شرکت را به خود اختصاص دهد؛ اما سوال این است که تا چه حدی؟ در سال 2000 لوییزا در یک فرآیند آزمون و خطا، فروش از طریق وب‌سایت خود را آغاز کرد. لوییزا خیلی زود توانست حدود 8000 محصول را از طریق وب سایت خود به فروش برساند، در حالی که 5000 محصول را به روش سنتی و از طریق فروشگاه‌های خود فروخته بود. تا سال 2011 وب سایت شرکت به کانال فروش با سریع‌ترین رشد تبدیل شد؛‌ به طوری که رشد فروش آن بیش از دو برابر فروشگاه‌ها بود. در سال 2010 لوییزا خرده‌فروشی محلی دیگری به نام لوجاس مایا را تحت تملک خود درآورد و 150 پایگاه‌ فروش دیگر در شمال برزیل اضافه کرد. در این زمان، بسیاری از مدیران شرکت معتقد بودند زمان آن رسیده که تجارت الکترونیک مبنای استراتژی رشد آینده باشد. اما آیا این کار شرکت را از استراتژی اولیه‌ای که عامل موفقیت آن بود، دور نمی‌کرد؟ آیا مزیت رقابتی لوییزا با ورود به دنیای آنلاین حفظ می‌شد؟ آیا روابط عمیق با مشتری و ارائه خدمات منحصر به فرد که این شرکت به واسطه آن معروف شده بود،‌ در مدل آنلاین قابل پیاده‌سازی بود؟ چگونه می‌توان تمرکز اصلی شرکتی را تغییر داد، بدون اینکه در این فرآیند به برند آسیبی برسد؟


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمد در سه شنبه یکم مرداد ۱۳۹۲ و ساعت ۱:۵۷ ب.ظ |