منبع: powerhomebiz.com
يافتن یک سرمایهگذار مناسب برای تامین نيازهاي مالی کسبوکار شما چندان آسان نیست. درصد بسيار زیادی از پیشنهادات دریافت شده توسط سرمایهگذاران به دلایل مختلف رد ميشود.
گروه مختلفي از
سرمایهگذاران كه در مراحل مختلف رشد و توسعه شرکتها اقدام به
سرمايهگذاري ميكنند، از صاحبان كسبوكار انتظارات گوناگوني دارند. اگر
به دنبال سرمایهگذاري برای تامین مالی کسبوکار خود هستيد، بايد قادر به
درک آنچه این سرمایهگذاران میخواهند، باشيد و عوامل مهمي را كه در يك
كسبوكار به دنبال آن هستند، بشناسيد.
در اینجا به پنج نكتهاي که معمولا براي سرمایهگذاران مهم هستند، ميپردازيم:
1. بازگشت مناسب
سرمایه به ميزان 8 الي40 درصد: گروههاي مختلفي از سرمایهگذاران به
سرمایهگذاری در مراحل مختلف رشد و توسعه شرکتها ميپردازند و انتظارات
متفاوتي از اين شركتها دارند. (به تاکید و استفاده مکرر از واژه «متفاوت»
دقت داشته باشيد.) برخی از این سرمایهگذاران در ادامه معرفی شدهاند:
«فرشته
سرمایهگذاري» فردی است که سرمایه یک یا چند شرکت نوپا را فراهم میکند.
برخلاف یک شریک، فرشته سرمایهگذاری به ندرت در مدیریت دخالت میکند. او
ميزان ريسك سرمایهگذاری در شركتي كه در مراحل اوليه شروع به كار با
ويژگيهايي نظير نياز به درآمد بالا و نبود قرارداد يا جريان نقدي منفي را
ميپذيرد، اما خواهان بالاترین ميزان بازگشت سرمايه يعني40 درصد یا نزدیک
به آن است. در صورت موفقيت شرکتي جوان با ويژگيهاي ذكر شده، انتظار ميرود
چيزي بيش از اين مبلغ براي سرمايهگذار تامين شود، البته در اغلب موارد،
سرمایهگذار فرشته در یکی از دورههای مالی بعدی كنار گذاشته ميشود.
بهندرت یک فرشته سرمایهگذاري تا زمان بلوغ شركت در هیات مدیره آن حضور
دارد.
«سرمايهگذار
خطرپذير» زماني كه جريان نقدي مثبت است، وارد فرآيندهاي مالي شركتها
ميشود. بنابراين اين گروه از سرمايهگذاران انتظار بازگشت سرمايه 30 الي
35درصدي را دارند.
سرمايهگذار
ميانه (Mezzanine ) منابع مالي براي تامين تركيبي از بدهيها و حقوق صاحبان
سهام را براي كسبوكارهاي تقريبا پايدار فراهم ميكند. انتظار بازگشت
سرمايه در بين اين گروه از سرمايهگذاران 16 الي 20 درصد است.
2. روشن کردن
نحوه پرداخت حقوق (استراتژي خروج): سرمايهگذاران عموما تمايل چنداني براي
انتظار جهت دريافت حقوق خود ندارند. آنان با اعتماد به شما و كسبوكارتان و
قدرت كسبوكار تحت مديريت شما سرمايهگذاري را ميپذيرند، در واقع با كمك
به شما در جهت رشد درآمد و افزايش جريان نقدي همواره سعي دارند در چارچوب
زماني خاص توانايي شركت شما را در پرداخت سود و بازده سرمايهگذاري خود
تضمين کنند. طول مدت زمان سرمايهگذاري با توجه به گروههاي مختلف
سرمايهگذاران متفاوت است. فرشته سرمايهگذاري مدت زمان كوتاه سه ساله را
براي سرمايهگذاري ترجيح ميدهد. صندوقهاي سهام خصوصي به طور معمول پذيرش
مدت زمان 4 الي 5ساله سرمايهگذاري را انتظار دارند. سرمايهگذاران
استراتژيك جهت بهرهمندي از مزاياي بيشتر سرمايهگذاريهاي بلندمدت (7
ساله) را ترجيح ميدهند.
3. تيم مديريتي
قوي: ایدههای بزرگ بسياري وجود دارند، اما اين خود ايده به تنهايي نيست كه
مهم تلقي ميشود، بلكه توانایی تیم مدیریتي براي سرمایهگذاری بر روي ایده
مورد نظر و رهبری، برنامهريزي استراتژیك، فروش، بازاریابی، و مهارتهای
عملیاتی تيم مديريت است که ایده را به بازار انتقال ميدهد. تیم مدیریت از
مهم ترین عوامل محسوب ميشود. تیم مدیریت بزرگ میتواند یک ایده خوب یا یک
شرکت معمولي را به یک شرکت بزرگ تبديل كند. اما یک ایده بزرگ ممكن است هرگز
با مدیریت ضعیف به نتيجه مناسب نرسد. یک شرکت بزرگ با مديريت متوسط به
سرعت در سراشیبی سقوط قرار ميگيرد.
4. ارزش پايه يك
شركت: مسلما تمايلي به عدم پاسخگويي به تصورات سرمايهگذاران در رابطه با
ارزش واقعي شركت خود نداريد. فرشته سرمایهگذاري معمولا از نظر ارزيابيهاي
مالي چندان زيرك نیستند و قادر به ارزيابي اين ارزش نميباشند. بنابراین
لازم است اين ارزشگذاري قبلا توسط شما انجام شود، تا به اين ترتيب در صورت
نياز در اختيار سرمایهگذار علاقهمند قرار گيرد. بهتر است توضيح دهيد كه
چگونه سرمایهگذاری آنان به حرکت کسبوکار شما به سوي سطوح بعدی كمك
ميكند. آنها باید بدانند كه محورهاي اين درخواست سرمايهگذاري به چه ترتيب
تعريف شدهاند.
شرکتهای
سرمایهگذار خطرپذير ارزیابی خود را انجام ميدهند، اما شما باید به منظور
درک تاثیر مالی بر نقاط قوت شرکت خود اين ارزيابي را انجام دهيد. در اين
صورت روند انجام مذاکرات با این شرکتها تسهیل خواهد شد.
سرمايهگذاران
ميانه و صندوقهاي سهام خصوصي معمولا به دليل ارتباط با کسبوکارهاي
پایدار، انتظار دارند تا شما در ارتباط با ارزش شركت خود با آنها سخن
بگوييد، چگونگي تهيه آمار و ارقام مربوط به آن را توضيح دهيد و ميزان
سرمايهگذاري مورد انتظار خود را مطرح کنید. آنها نيز اين ارزشگذاري را
انجام خواهند داد، اما خواهان ارائه ارقامي جهت مقایسه با ارزيابيهاي خود
هستند.
5. طراحي برنامه
كسبوكار براي دستيابي به اهداف: به يك طرح كسبوكار كوتاه نياز داريد. حتي
بهتر است یک طرح کسبوکار جامع استراتژیک داشته باشيد. چیزی که از همه
قابل توجهتر است تهيه طرح کسبوکار عملیاتی است. فراهم کردن یک نمای کلی
از بازار، تهيه پيشينهاي از کسبوکار، ارزيابي صنعت و رقبا، بررسی اجمالی
مدیریت، طرح فروش و بازاریابی، خطرات، ارائه طرحي اجمالي از برنامههاي
مالی، اهداف، و استراتژی مورد نياز جهت تحقق آنها از الزامات است.
سرمایهگذار به گزارشي سه الي پنج صفحهاي نياز دارد تا براي سرمايهگذاري
تصميمگيري نهايي را انجام دهند.
پس از اعلام
علاقهمندي براي سرمايهگذاري، طرح جامع كسبوكار خود را براي سرمايهگذار
مطرح كنيد. طرح كسبوكار خود را در دورههاي سه ماهه بررسي کنيد و تغييرات
لازم را در نيمه هر دوره (هر شش ماه) اعمال كنيد. فراموش نكنيد كه اين طرح
به سرمايهگذار نشان ميدهد كه شما در كسبوكار خود جدي هستيد و به خوبي
ميدانيد از سرمايه آنان در چه مسيري بهره خواهيد گرفت. طرح كسبوكار به
سرمايهگذار ميگويد: «اين برنامه ما جهت استفاده از پول شماست، تا
انتظارات شما را نسبت به بازده اين سرمايهگذاري برآورده کنيم.»
+ نوشته شده توسط محمد در چهارشنبه یکم آبان ۱۳۹۲ و ساعت
۸:۲۹ ق.ظ |