یافتن و ارزیابی تولیدهکنندهها
ممکن است دایرهالمعارفی با وسعت تمام صنایع تولیدی در ایران یافت نشود، اما همواره شرکتهایی خصوصی وجود داشتهاند که در تکاپو برای تهیه فهرست بهروز و کامل از تمامی صنایع مختلف با دسته بندیهای مختلف بودهاند.
ممکن است دایرهالمعارفی با وسعت تمام صنایع تولیدی در ایران یافت نشود، اما همواره شرکتهایی خصوصی وجود داشتهاند که در تکاپو برای تهیه فهرست بهروز و کامل از تمامی صنایع مختلف با دسته بندیهای مختلف بودهاند.
این شرکتها
معمولا پایگاه دادههای خود را با هزینههایی در حدود 50 تا 100 هزار تومان
میفروشند. کارآفرین تازهکار میتواند با تهیه این سیدیها امکان
برقراری ارتباط با تولیدکنندگان مورد نظر خود را فراهم کند. یک کارآفرین
تازهکار برای تولید محصول خود لازم است دنبال تولیدکننده مناسب برای
مذاکره باشد. این ممکن است برخلاف تصور برخی کارآفرینان تازهکار باشد که
معتقدند باید از ابتدا همه چیز را خودشان تولید کنند. در واقع برای شروع
خوب لازم نیست همه چیز را با توان خود آغاز کنیم؛ بلکه بهتر است یاد بگیریم
نیروها و منابع آماده اطراف را به گونهای با اهداف خود همراستا سازیم که
هر دو طرف منتفع شوند.
تحقیق حضوری
ممکن است از طریق
اینترنت یا خرید فهرستهای تماس چندین تولیدکننده را برای مذاکره انتخاب
کرده باشید. در اینجا توصیه میشود ترتیب یک بازدید حضوری را بدهید. از
محیط تولید و مدیر تولید بازدید کرده و سعی کنید روابط خود را توسعه دهید.
شرایط محیط کاری، آراستگی، پایبندی به قوانین ایمنی و سلامت، مسایل حقوقی و
... را بررسی کنید. فرض کنید که سرمایهگذار خصوصی هستید و میخواهید در
این کارخانه سرمایهگذاری کنید.
چه سوالاتی از تولیدکننده بپرسیم؟
یک دیدار حضوری
یا یک مصاحبه از قبل برنامهریزی شده با مدیر تولید انجام دهید. میزان تعهد
و علاقه مدیر تولید را در ارایه جزییات بسنجید. قبل از مصاحبه اطلاعات
کاملی در مورد مواد اولیه مورد نظرتان برای استفاده آماده کنید. این برخی
از سوالاتی است که میتوانید مطرح کنید:
• هزینه تولید نمونهها چقدر است؟ (انتظار داشته باشید که این هزینه بیشتر از تولید انبوه باشد)
• چقدر زمان طول
میکشد تا حدود 500 تا 1000 عدد از محصول در فاز اول تولید شود؟ اگر در
آینده نیاز به تولید بیشتری داشتید آیا خط تولید آنها ظرفیت لازم را دارد؟
• در مورد شرایط کاری کارگران تحقیق کنید. آیا آنها تحت حمایت قانون کار قرار دارند؟
این گفتوگو
اطلاعات روشنکننده زیادی در مورد اینکه شما میتوانید با این تولیدکننده
کار کنید ارایه میدهد. ممکن است با اولین تماس چیز زیادی حاصل نشود. شما
برای یافتن پاسخهای خود ادامه دهید؛ چراکه زمان پاسخگویی آنها هم میتواند
نکته مهمی باشد. آیا پاسخهای آنها سرموعد آماده بود؟ این نکات را به خوبی
بررسی کنید، چراکه شما اعتبار خود را بر اساس توان تولید آنها قرار
دادهاید.
تولید در داخل یا خارج از مرز؟
اگر بتوانید
تولیدکننده محلی و آشنا پیدا کنید که بسیار خوب است. اما واقعیتهای اقتصاد
جهانی امکان استفاده از تولیدکنندگان خارجی را هم فراهم کرده است. این
روزها تقریبا بر روی هر وسیلهای عبارت «ساخت چین» را میبینید. با این حال
توصیه میشود در ابتدای کار با تولیدکنندههای داخلی همکاری کنید. این
علاوهبر کاهش برخی هزینههای حملونقل و بازاریابی، به اقتصاد ملی هم کمک
خواهد کرد. ممکن است شما در ابتدای راه باشید و آشنایی زیادی با جزییات
تولید محصولتان نداشته باشید. همچنین شما بهتر است قبل از مذاکره با
تولیدکننده، در مورد جزییات فنی تولید اطلاعات بیشتری داشته باشید تا
قابلیت خود را نشان دهید؛ بنابراین اگر در ابتدای راه هستید و میخواهید
اطلاعات فنی خود را افزایش دهید، توصیه میشود طرحهای توجیهی مختلفی را که
در اینترنت به وفور یافت میشود مطالعه کنید. برخی از این طرحها با
هزینههاي کمی، حدود 5 تا 10 هزار تومان قابل خریداری هستند. در این طرحها
تمامی جنبههای تولید یک محصول خاص توضیح داده شده است. این به یکباره
تجربه آمادهای را برای شما فراهم میکند.
معرفی سایت: یکی
از سایتهایی که حاوی اطلاعات بسیار ارزشمند از طرحهای تولید صنعتی است
سایت «سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران» به آدرس http://isipo.ir
است. در این سایت امکان دسترسی آزاد به انواع طرحهای صنعتی وجود دارد.
مطالعه این طرحها برای هر تولیدکنندهای اکیدا توصیه میشود. برای هر طرح
بازار جهانی و داخلی و ماشینآلات لازم و نحوه تولید موشکافی شده است.
تهیه فهرست مواد تشکیلدهنده محصول
فهرستی از تمام
مواد تشکیلدهنده محصول خود تهیه کنید و تا کوچکترین جزییات را ببینید.
زمانی که محصول خود را به قطعات تشکیلدهنده آن تجزیه میکنید آنگاه تصور
بهتری از مواد مورد نیاز خود خواهید داشت. همچنین سعی کنید در مورد مواد
اولیه محصولات رقیب هم تحقیق کنید.
کسب اطلاعات در مورد مواد اولیه
در مورد موارد
اولیه بیشتر اطلاعات کسب کنید. در این راه ذهن خود را باز گذاشته و روی
ماده خاصی اصرار نورزید. همواره از خود بپرسید چرا این ماده را انتخاب
کردم؟ آیا گزینه بهتری وجود دارد؟ از طریق توفان فكری به فهرستی از مواد
اولیه رسیدهاید. قبل از اینكه آنها را نهایی كنید مجددا این سوال را مطرح
كنید كه «چرا این را انتخاب كردهام؟» در مورد آنها تحقیق كنید. هرچه بیشتر
در مورد مواد اولیه شناخت داشته باشید بهتر میتوانید محصول خود را
بفروشید.
مواجهه با مشكلات تولید
نظر تولیدكننده و
كارآفرین همیشه یكی نیست. تولیدكننده در فكر تولید محصول بیشتر در زمان
كمتر است. اما كارآفرین در فكر تولید با كیفیت مطلوب در زمان مناسب و با
قیمت مناسب است. برای رفع این مشكلات میتوان به موارد زیر اشاره كرد:
• توافق كنید. مذاكره در مورد قیمت، زمان و كیفیت ممكن است وقتگیر باشد، اما این یك رابطه برد- برد خواهد شد.
• تسلیم نشوید. ممكن است فرآیند مذاكره طولانی و پیچیده شود اما شما سعی كنید آرامش خود را حفظ كنید و تسلیم نشوید.
• قیمتهای را
مقایسه كنید. قیمتهای بالا و پایین را بررسی كنید. دلیل تفاوت قیمتها را
بیابید. نحوه تولید و خدمات آنها را هم بررسی كنید. تصمیم نهایی را بر اساس
قیمت قرار ندهید. قیمت همیشه مهم نیست. دریافت محصول با كیفیت مناسب ارزش
دارد، كمی بیشتر خرج كنید.
پی نوشت:
مجموعه «ایده تا
اجرا» مشتمل بر 17 نوشته گام به گام شامل راهنمای عملی و مرحله به مرحلهای
است تا بتوان ایدههای موفق را پیدا کرده یا ایده خامي را که در سر دارید
پرورش داده و به آن رنگ واقعیت بدهید.
+ نوشته شده توسط محمد در سه شنبه سوم دی ۱۳۹۲ و ساعت
۴:۹ ب.ظ |