بخش پانزدهم
در اين بخش درسهايي فراگير كه با تجربه و ممارست زياد به دست آمدهاند
تشريح ميشوند. اين درسها مجموعهاي از ايدهها براي ساختن كسبوكار است. آگاهي از اين نكات مهم ميتواند قبل از انحرافات اساسي به كمك شما بيايد.
در اين بخش درسهايي فراگير كه با تجربه و ممارست زياد به دست آمدهاند
تشريح ميشوند. اين درسها مجموعهاي از ايدهها براي ساختن كسبوكار است. آگاهي از اين نكات مهم ميتواند قبل از انحرافات اساسي به كمك شما بيايد.
1- پايههاي
اساسي را تقويت كنيد: موفقترين كسبوكارها تعاملات پايهاي و اساسي خود
را با بازار با اعتماد و كيفيت انجام ميدهند. فرآيندهاي اساسي كسبوكار
خود را شناسايي كنيد و آنها را با دقت بررسي كنيد. به تمام جزييات آنها
توجه كنيد. «برد» معمولا از توجه و تمركز كامل روي جزييات بهدست ميآيد.
2- کارآفرین تنها
معنی ندارد! به تيم فكر كنيد: شكستها و ناكاميهايي كه بر پيشاني
ايدههاي بزرگ و تلاشهاي عظيم حك شدهاند يك پيغام مهم دارند. با گشتي در
اطراف خود نمونههاي مختلفي از نوآوريها و خلاقيتهاي ناكام را خواهيم ديد
كه عموما به دست افراد سخت كوش و پرتلاش ساخته شدهاند. شايد بتوان
بزرگترين دليل شكست آنها را در نتيجه تلاشهاي عظيمشان همانا عدمتوجه به
كار تيمي دانست. مثالهاي فراواني از كارآفرينان تك رو، اما پرتلاش را
ميتوان ديد. آنها سالها است روی محصول خود کار میکنند و توانستهاند تا
حدودی هم فروش داشته باشند، اما آنها هیچ گاه نتوانستهاند به اندازه زحمات
خود از محصولشان برداشت کنند. چرا؟ به جرات ميتوان گفت 20 درصد موفقيت
كسبوكار به ايده آن برميگردد و بقيه براساس كار تيمي درست و سازماندهي
مناسب است. اگر بتوان نقشهاي مناسب را به افراد مناسب سپرد و همه را در
آينده كسبوكار به نحو مطلوب ذينفع کرد و از خودخواهي و تك راي بودن
اجتناب كرد آنگاه ميتوان انتظار جهشهاي خوبي داشت. پس از ايجاد يك ايده
بايد تيم متناظر با آن تشكيل شود. تيمي متشكل از نقشهاي مختلف: بازارياب،
سرمايهگذار، ايدهپرداز، مهندس، تداركات و غیره كه همگي نقش مهم و موثر در
موفقيت دارند. آنها بايد در زمينه اهداف و چشماندازهاي كسبوكار به
خوبي توجيه شده باشند و نقش موثر خود را در راه هدف به روشني ببينند.
3- كسي را
غافلگير نكنيد: اين تفكر ممكن است جذاب به نظر برسد كه بخواهيد بازار و
مشتري را با محصول خود غافلگير كنيد. براي آن ممكن است با گروه خود ماهها
وقت بگذاريد و تمام جزييات پروژه را در نظر بگيريد تا در زمان موردنظر از
پروژه خود پردهبرداري كنيد. اينگونه ميخواهيد هم خود هم مشتري را
غافلگير كنيد. بايد گفت كه ريسك اين روش بالا است. در واقع شما با اطمينان
از موفقيت محصول خود و استقبال مشتريان درهاي بيرون را روي خود بسته و
ماهها به دور از مشتريان و نظرات احتمالي آنها روي پروژه خود كار ميكنيد.
ممكن است يك نياز اساسي مشتري را ناديده گرفته باشید و نقصان آن در پروژه
شما تكثير شود! غافلگير كردن مسالهاي است كه در اكثر كسبوكارهاي بومي
مشاهده ميشود. كارآفرينان تازه كار بهتر است به جاي ايزوله کردن خود در
كارگاههاي كاري بخشهايي از فعاليت، هدف و محصول خود را براي ديگران
رونمايي كنند. اينگونه شبكه آنها تقويت شده و باعث غناي بيشتر محصول خواهد
شد.
بايد گفت كه هيچ
محصول كاملي ناگهان به وجود نميآيد بلكه در اثر ارتباط و بازخورد مشتريان
محصولات به تدريج كامل ميشوند. براي افزايش ضريب اطمينان موفقيت محصول
بهتر است ارزش افزوده محصول شما به صورت تدريجي به بازار ارایه شود و نه به
صورت ناگهاني.
روي كاركرد اساسي
محصول خود تمركز كنيد و به محض آماده شدن، آن را براي استفاده مشتري ارایه
و با نظرات مشتريان محصول را در مسير بهبود قرار دهيد؛ یعنی پروژه خود را
به گونهاي بسازيد كه به تدريج كه پيش ميرويد ارزش افزوده را تامين كند!
تنوع ایجاد کنید: تنوع شما را زنده نگه ميدارد. تنوعسازي در بازارهاي
مالي يك مساله مهم است؛ چراكه هميشه برنامهها طبق پيشبيني پيش نميرود.
اصطلاح رايج آن اين است: «همه تخم مرغها را در يك سبد نگذاريد.» راههاي
مختلفي براي فرآيندهاي خود در نظر داشته باشيد. خود را به يك نفر يا يك
توليدكننده يا توزيعكننده محدود نسازيد. به راهحلهاي جايگزين فكر
كنيد.
يك كارآفرين در
طول کسب وکار خود بايد مدام پيش فرضها و احتمالات خود را بازبيني كند.
گاهي ممكن است ناخودآگاه برخي از عوامل احتمالي را قطعي فرض کرده و براساس
آن پيش برود. ناگاه ممكن است آن عامل برآورد نشود كه در آن صورت كمترين
چیزی كه از دست خواهد داد زمان تلف شده است. بهتر است مدام پيشامدهاي مختلف
را پيشبيني كند و براي هر كدام از آنها راهحلي اتخاذ
كند.
همچنین يك
كارآفرين خبره هيچگاه اميدوارانه به انتظار وقوع يك عامل ننشسته، بلكه سعي
ميكند بهطور موازي از تمام راهحلهاي ديگر نيز بهره ببرد. او اين نكته
ساده و بديهي را خوب ميداند كه «هيچگاه همه چيز طبق برنامه پيش نميرود»
اين مساله خصوصا در نظام اداري – صنعتي كشور كه در حال توسعه بوده، مهم
است؛ چراكه قوانين پیوسته در حال تغيير هستند و اين باعث بروز انواع
ناهماهنگيها خواهد شد. آنچه كه كارآفرين خوشبين ممكن است آن را نبيند.
4- خود را جدا
كنيد: در ابتدا كه كسبوكار را تشكيل دادهايد مسووليت تمام بخشهاي
كسبوكار به شما برميگردد و تمام تصميمات را خود راسا اتخاذ ميكنيد. اين
حالتي است كه در ابتدا وجود دارد، اما مهم است كه به مرور به اين وضعيت
پايان دهيد. شما بايد به گونهاي پيش برويد كه اگر براي چند هفته حضور
نداشتيد كسبوكار شما به روند خود ادامه دهد. اين منوط به داشتن نيروهايي
آموزش ديده و آگاه و داراي اختيارات مناسب است.
+ نوشته شده توسط محمد در سه شنبه هفدهم دی ۱۳۹۲ و ساعت
۸:۴۰ ق.ظ |