خود را مجبور به ابداع نكنيد: به فكر اين نباشيد كه لزوما ايده بسيار بكر و
جديدي پيدا كنيد كه تاكنون به ذهن كسي نرسيده است. بسياري از كسبوكارهاي
موفق لزوما ايده بديعي نبودهاند؛ بلكه آنها همان ايدههاي گذشتگان را به
شيوهاي جديد و نوآورانه اجرا کردهاند.
مدام در تكاپو
باشيد: هميشه احتمال اين را بدهيد كه ممكن است راه بهتري وجود داشته باشد؛
بنابراین دربهاي يادگيري را روي خود نبنديد. از كوچكترين فرصتها براي
يادگيري استفاده کنيد. اگر ذهن جستوجوگر خود را پرورش دهيد آنگاه اطلاعات
مفيد اطراف خود را به سرعت ميتوانيد تشخيص دهيد و بهرهبرداري كنيد. هميشه
سوالاتي در ذهن داشته باشيد و از فرصتي براي بيان آنها استفاده کنيد.
پول به سختي به
دست ميآيد: خود را جاي مشتري بگذاريد و ببينيد كه در چه صورتي حاضر است،
پولي را كه به سختي به دست آورده به شما بدهد تا خدمات يا محصولي دريافت
کند. بايد او را متقاعد كنيد كه كدام نياز مهم يا مشكل را ميخواهيد حل
كنيد. مسلما بايد ارزش افزوده قابلقبولي ارائه دهيد.
به روابط برد-
برد بينديشيد: اين اولين اصل در كسبوكار است. سعی کنید نيروهاي اطراف را
تشخيص دهيد و كسبوكار خود را با آنها همراستا سازيد. اين نيروها طيف وسيعي
دارند. از نيروي خلاقيت پرسنل گرفته تا ميل به رشد فردي. رابطهاي برقرار
كنيد كه به نفع دوطرف باشد.
تولید انبوه در
مقابل تولید سفارشی: مهم است که بدانیم چقدر سفارشی عمل میکنیم و چقدر
دیدگاه تولید انبوه داریم. اصولا زمانی که مشغول ایجاد یک محصول خاص برای
یک شخص یا سازمان خاص هستیم، نمیشود نام آن را کارآفرینی یا استارتاپ
گذاشت. در واقع استارتاپ با دیدگاه تولید انبوه و همهگیر شکل میگیرد. این
هشدار خصوصا برای شرکتهای نرمافزاری که مشغول ایجاد برنامههای سفارشی
برای مشتریان هستند قابلتوجه است. سفارشیسازی در تمام دنیا هزینههای
بسیار سنگینی دربردارد. «انبوه انديشي» مهارت مورد نياز كارآفرين تازهكار
است.
تمرين براي
انبوهانديشي: استارتاپها عموما بر اساس هزينههاي پايين شكل ميگيرند. در
حالي كه در مرحله توليد انبوه نياز به سرمايههاي هنگفت همانند ساير صنايع
دارند. اين مرحلهاي است كه از ديد نهان ميماند. براي اينكه كارآفريناني
كه در محيط فناوري اطلاعات كار ميكنند ديدگاه بهتري نسبت به الزامات و
هزينههاي توليد انبوه در صنعت داشته باشند، توصيه ميشود طرحهاي تيپ
صنايع مختلف را مطالعه کنند. با همانندسازي آن هزينهها ميتوان به اهميت
توليد انبوه و الزامات آن واقف شد.
نکته بسیار مهم
مورد تولید انبوه: جمع قابلتوجهی از تازهکارها به سمت کسبوکارهای مشاوره
میروند. برای شروع یک استارتاپ گاهی میتوان از یک شرکت مشاوره شروع کرد و
در خلال ارائه خدمات میتوان به مرور صاحب محصولی شد و نهایتا از شرکت
خدماتی به شرکت محصولی تبدیل شویم، اما باید توجه داشت که شرکت مشاوره یک
استارتاپ نیست. برای اینکه استارتاپ شویم باید شرکت ما محصول- محور باشد نه
خدمت-محور. این به معنی لزوم تولید محصول فیزیکی نیست. منظور این است که
استارتاپ باید محصولی داشته باشد که بتواند به تعداد زیادی مشتری بفروشد نه
اینکه یک خدمت سفارشی برای مشتری خاصی انجام دهد. برای اینکه یک استارتاپ
باشید شما باید مانند گروه موسیقی کار کنید که کپی آلبومش را به تعداد
نامحدودی میفروشد نه اینکه اجراکننده مراسم در جشنها باشید. برای همین
ممکن است کسبوکارهای زیادی در اطراف خود ببینیم، اما همه آنها استارتاپ
نیستند؛ چراکه قابلیت و استعداد گسترش را در خود رشد ندادهاند.
با پيشبينيهاي
مداوم خود يك گام جلوتر حركت كنيد: به علت تغيير پيدرپي قوانين بايد
همواره قدمهاي بعدي را پيشبيني كرد و مدام تغيير و تحولات آنها را چك
كرد. تغييرات قوانين دولتي را در اقتصاد دولتي به دقت زير نظر داشته باشيد و
دنبال تاثيرات مستقيم و خصوصا غيرمستقيم آن بر كسبوكار خود بگرديد.
سادهسازی:
کسبوکارهای موفق الگوهای ساده اما کارآیی داشتهاند. در خلال پیچیدگیهای
موجود در فرآیندها و فعالیتهای کاری، میتوان الگوهای مشترک و سادهای
پیدا کرد. تشخیص سادگی نیاز به مهارت دارد و این خود نوعی هنر است. برای
اینکه بتوان از یک راه ساده شروع کرد لازم است شاخ و برگهای اضافی را
تشخیص داده و آنها را حذف کرد. ایده کلی را در ذهن خود تشکیل دهیم و به
مرور آن را تکمیل کنیم.
خلاقيت براي
ايجاد شكلهاي غيرمستقيم محصول: بهعنوان مرحلهاي از بارش فكري براي توسعه
ايده خود بهتر است به تغيير شكل محصول هم بيانديشيم؛ يعني اين محصول را تا
چه حد ميتوان تغيير داد. اصولا چه راههاي جايگزيني براي تامين نياز
مشتري وجود دارد؟ آيا محصولات تغيير يافته يا ادغام شده يا اصلاح شده ديگري
ميتوان طراحي کرد. سعي كنيم آنها را بنويسيم. گاهي ممكن است راههاي
جايگزين بسياري براي رفع يك نياز وجود داشته باشد.
خلاقيت براي
ايجاد سودهاي غيرمستقيم: يك كارآفرين خلاق ميتواند از اين مدل کمک بگیرد.
در بيشتر شركتهاي نوآور ميبينيم كسب سود از راههاي غيرمستقيم صورت
ميگيرد. به عنوان مثال شركت فيسبوك تمامي خدماتش را به صورت مجاني به
كاربران ارائه ميدهد. اين خدمات بسيار گران قيمت و پرهزينه هستند، اما
مديران شركت درآمدها را بر اساس مسيرهاي غيرمستقيم كه عمدتا بر اساس
تبليغات است قرار دادهاند.
تغییر دید نسبت
به مشتری و سود: براي اينكه ديد خود نسبت به سود را تغيير دهيم لازم است
ديد خود نسبت به مشتري را تغيير دهيم. اعتقاد به اين جمله میتواند ساختار
سود را تغيير دهد: «من و مشتري هر دو باهم ميخواهيم سود ببريم» يا «حضور
مشتري در فروشگاه يا سايت من به تنهايي خود امر نيكي است.
پی نوشت: مجموعه
«ایده تا اجرا» متشکل بر 17 نوشته گام به گام شامل راهنمای عملی و مرحله به
مرحلهای است تا بتوان ایدههای موفق را پیدا کرده و ایده خامی را که در
سر دارید پرورش داده و به آن رنگ واقعیت بدهید.
+ نوشته شده توسط محمد در سه شنبه بیست و چهارم دی ۱۳۹۲ و ساعت
۱۱:۲۹ ق.ظ |