حال زمانی است که ايده در ذهن شما شكل گرفته است،تحقیقات کافی هم در مورد
آن انجام شده و ميخواهيد آن را اجرایی كنيد؛ اما لحظهای درنگ کنید و این
بخش را بخوانید. براي پرورش ایده خود ميتوانيد از الگوهاي موفقي كه در
اطراف ما قرار دارند، استفاده کنيد. با استفاده از الگويهای موفق موجود،
چرخ ايده خود را به حركت درآوريد.
سعي كنيد سطوحي را كه در برابر حركت مقاومت ميکنند، تشخيص داده و آنها را روان کنید. از خود سوال کنیم که ایده ما قرار است کدام مشکل را روان کند؟
معرفي ابزار خلاقیت: براي اينكه تصور بهتري از چرخهاي محرك ايده پيدا شود، ميتوان به یکی از ابزارهای موجود در این زمینه «اصول خلاقيت TRIZ» اشاره كرد. در TRIZ تمامي محدوديتها (موانع) خلاقيت به صورت سيستماتيك شناسايي شده و به عنوان الگويي در آمده است. براي هر الگوي محدوديتي، يك يا چند راهحل یا گشایش پيشنهاد شده است. راهحلها به صورت انتزاعي است منتها با شبيهسازي راهحلها در مساله ميتوان گشايشهاي جديد را ايجاد كرد. TRIZ تلاشي براي یافتن راهحلها براي محدوديتها و موانع است.
اسبي براي تاختن
ايده براي تاختن نياز به اسبي دارد كه بر آن سوار شود، آنها ابزارهاي تكنولوژيك محور و فناورانه و ساير ابزارهاي موجود در اكوسيستم كارآفريني كشور هستند. براي موفقيت ايده لازم است قبلا تحقيقي درمورد وجود ابزارهاي لازم انجام شود. در اكو سيستمي كه اين ابزارها وجود ندارد، نميتوان به موفقيت ايده خوشبين بود. قبل از اجراي ايده براي اجرا باید از تواناييهاي تكنولوژيك و مهارتي اطراف خود مطلع بود. عدم شناخت از وضعيت واقعي اين توانايي ممكن است منجر به تله افتادن ايده و نهايتا ناكامي آن شود.
واکنش در برابر مسائل غیرمنتظره
وقتی با تحقیقات مختلفی که در محیط آنلاین و بازارها انجام دادید به یکتا بودن ایده خود پی بردید، زمان آن است که با خیال راحت و با تمام توان پیش بروید؛ اما اگر در خلال جستوجوی خود به محصولی برخوردید که قبلا در مورد آن اطلاعی نداشتید یا ویژگی جدیدی دیدید که محصول شما در حال حاضر فاقد آن است، آنگاه چه میشود؟ این یک چالش معمول است و احتمال وقوع آن وجود دارد؛ چراکه همواره امکان یافتن اطلاعات جدید در تحقیقات مستمر وجود دارد. این جای نگرانی نیست. کمی تامل کنید و یکبار دیگر ایده خود را بازبینی کنید. همواره فرصت تغییرات در ایده خود را باقی بگذارید. قبل از آنکه همه چیز را نهایی کرده باشید، سعی کنید به ایده خود تلنگری دوباره بزنید. طوفان فکری راه بیندازید و راهحلهای جدید را مجددا بنویسید و برنامه خود را طبق یافتههای جدید بهروزرسانی کنید.
سنجش و ارزیابی ایده
قبل از اینکه ادامه دهید سعی کنید به ده سوال زیر به صورت مکتوب پاسخ دهید:
1- ايده شما قرار است كدام مشكل را حل كند؟ قرار است كدام چرخ را روان كند؟ كدام نياز را مشخصا رفع كند؟
2- آيا محصولات مشابه بازار را بررسي كردهايد؟
3- فكر ميكنيد تفاوت ايده يا محصول شما با ساير رقبا در چيست؟ ناب بودن در ايده شما موجود است؟
4- آيا تنهايي شروع كردهايد يا تيم تشكيل دادهايد؟
5- اگر بخواهيد براي يك سرمايهگذار صحبت كنيد او را چگونه متقاعد ميكنيد؟
6- آيا به راههاي غير مستقيم براي رفع مشكل هدف انديشيدهايد؟
7- تا چه اندازه اصل سادگي را رعايت کردهايد؟
8- آيا ميتوانيد ايده خود را در 30 ثانيه توصيف كنيد؟
9- آيا موفق شدهايد اولويتها را ببينيد؟ شاخ و برگهاي اضافي را بزنيد؟
10- دلايل مهمي كه به شما اميدواري ميدهد كه در اين ايده موفق خواهيد شد كدام هستند؟
متمایز کردن ایده
تحقیقات و ارزیابیهای اولیه را به پایان رساندهاید. هماکنون باید تعیین کنید که چه چیزی محصول شما را فوق العاده میکند؛ یعنی چه ویژگی محصول شما را از سایر محصولات متمایز میکند. این مهمترین بخش کار است؛ چراکه برای معرفی خود در میان انبوه محصولات مشابه، باید خود را به شیوهای خلاقانه از ديگران متمایز سازید. این تمایز باید برای مشتری ارزشمند باشد. این تمایز مانند اسبی است که ایده خود را بر روی آن سوار کرده و به سرعت میرانید.
تمرین عملی شماره 1: برای اینکه وارد دنیای رقابت شوید، باید بتوانید متفاوت باشید. برای این باید بتوانید تفاوت محصولتان را با بقیه مشخص کنید. این نیاز به قدرت تشخیص تفاوتها دارد.
برای اینکه در این زمینه تمرین کنید به فروشگاه زنجیرهای سری بزنید و محصولات چیده شده در یک قفس را ببینید. سعی کنید تمایز آنها را از همدیگر تشخیص دهید. ببینید محصولات مختلف چگونه خود را از سایر محصولات مشابه جدا و شاخص میسازند. این کمک میکند توانایی تشخیص و تفکیک شما بهبود یابد و مزیت رقابتی و ارزش قیمتی محصولات ویژه برایتان بیشتر مشخص شود.
تمرين عملي شماره 2: براي اينكه ديد بهتري نسبت به مزيت رقابتي خود پيدا كنيد، فرض كنيد براي ورود به بازار رقباي زيادي داريد و همه در سطح قوي كار ميكنند. آنگاه ارزش افزوده من نسبت به آنها چیست؟ تمایز من نسبت به آنها چیست؟ براي مثال ميتوان به بستني آيس پك اشاره کرد. در حاليكه سالها بستني به عنوان يك محصول با تيراژ بالا و رقباي زيادي توليد ميشد، اما بستني آيس پك با تغييرات كوچكي در نحوه توليد و بستهبندي آن توانست مزيت رقابتي ويژهاي در ميان انبوه توليد كنندگان پيدا كند. اين نياز به ريزبيني خاصي دارد.
پی نوشت: مجموعه «ایده تا اجرا» متشکل بر 17 نوشته گامبهگام است و شامل راهنمای عملی و مرحله به مرحلهای است تا بتوانيد ایدههای موفق را پیدا كنيد و ایدههای خام را پرورش دهید و به آن رنگ واقعیت بدهید.
سعي كنيد سطوحي را كه در برابر حركت مقاومت ميکنند، تشخيص داده و آنها را روان کنید. از خود سوال کنیم که ایده ما قرار است کدام مشکل را روان کند؟
معرفي ابزار خلاقیت: براي اينكه تصور بهتري از چرخهاي محرك ايده پيدا شود، ميتوان به یکی از ابزارهای موجود در این زمینه «اصول خلاقيت TRIZ» اشاره كرد. در TRIZ تمامي محدوديتها (موانع) خلاقيت به صورت سيستماتيك شناسايي شده و به عنوان الگويي در آمده است. براي هر الگوي محدوديتي، يك يا چند راهحل یا گشایش پيشنهاد شده است. راهحلها به صورت انتزاعي است منتها با شبيهسازي راهحلها در مساله ميتوان گشايشهاي جديد را ايجاد كرد. TRIZ تلاشي براي یافتن راهحلها براي محدوديتها و موانع است.
اسبي براي تاختن
ايده براي تاختن نياز به اسبي دارد كه بر آن سوار شود، آنها ابزارهاي تكنولوژيك محور و فناورانه و ساير ابزارهاي موجود در اكوسيستم كارآفريني كشور هستند. براي موفقيت ايده لازم است قبلا تحقيقي درمورد وجود ابزارهاي لازم انجام شود. در اكو سيستمي كه اين ابزارها وجود ندارد، نميتوان به موفقيت ايده خوشبين بود. قبل از اجراي ايده براي اجرا باید از تواناييهاي تكنولوژيك و مهارتي اطراف خود مطلع بود. عدم شناخت از وضعيت واقعي اين توانايي ممكن است منجر به تله افتادن ايده و نهايتا ناكامي آن شود.
واکنش در برابر مسائل غیرمنتظره
وقتی با تحقیقات مختلفی که در محیط آنلاین و بازارها انجام دادید به یکتا بودن ایده خود پی بردید، زمان آن است که با خیال راحت و با تمام توان پیش بروید؛ اما اگر در خلال جستوجوی خود به محصولی برخوردید که قبلا در مورد آن اطلاعی نداشتید یا ویژگی جدیدی دیدید که محصول شما در حال حاضر فاقد آن است، آنگاه چه میشود؟ این یک چالش معمول است و احتمال وقوع آن وجود دارد؛ چراکه همواره امکان یافتن اطلاعات جدید در تحقیقات مستمر وجود دارد. این جای نگرانی نیست. کمی تامل کنید و یکبار دیگر ایده خود را بازبینی کنید. همواره فرصت تغییرات در ایده خود را باقی بگذارید. قبل از آنکه همه چیز را نهایی کرده باشید، سعی کنید به ایده خود تلنگری دوباره بزنید. طوفان فکری راه بیندازید و راهحلهای جدید را مجددا بنویسید و برنامه خود را طبق یافتههای جدید بهروزرسانی کنید.
سنجش و ارزیابی ایده
قبل از اینکه ادامه دهید سعی کنید به ده سوال زیر به صورت مکتوب پاسخ دهید:
1- ايده شما قرار است كدام مشكل را حل كند؟ قرار است كدام چرخ را روان كند؟ كدام نياز را مشخصا رفع كند؟
2- آيا محصولات مشابه بازار را بررسي كردهايد؟
3- فكر ميكنيد تفاوت ايده يا محصول شما با ساير رقبا در چيست؟ ناب بودن در ايده شما موجود است؟
4- آيا تنهايي شروع كردهايد يا تيم تشكيل دادهايد؟
5- اگر بخواهيد براي يك سرمايهگذار صحبت كنيد او را چگونه متقاعد ميكنيد؟
6- آيا به راههاي غير مستقيم براي رفع مشكل هدف انديشيدهايد؟
7- تا چه اندازه اصل سادگي را رعايت کردهايد؟
8- آيا ميتوانيد ايده خود را در 30 ثانيه توصيف كنيد؟
9- آيا موفق شدهايد اولويتها را ببينيد؟ شاخ و برگهاي اضافي را بزنيد؟
10- دلايل مهمي كه به شما اميدواري ميدهد كه در اين ايده موفق خواهيد شد كدام هستند؟
متمایز کردن ایده
تحقیقات و ارزیابیهای اولیه را به پایان رساندهاید. هماکنون باید تعیین کنید که چه چیزی محصول شما را فوق العاده میکند؛ یعنی چه ویژگی محصول شما را از سایر محصولات متمایز میکند. این مهمترین بخش کار است؛ چراکه برای معرفی خود در میان انبوه محصولات مشابه، باید خود را به شیوهای خلاقانه از ديگران متمایز سازید. این تمایز باید برای مشتری ارزشمند باشد. این تمایز مانند اسبی است که ایده خود را بر روی آن سوار کرده و به سرعت میرانید.
تمرین عملی شماره 1: برای اینکه وارد دنیای رقابت شوید، باید بتوانید متفاوت باشید. برای این باید بتوانید تفاوت محصولتان را با بقیه مشخص کنید. این نیاز به قدرت تشخیص تفاوتها دارد.
برای اینکه در این زمینه تمرین کنید به فروشگاه زنجیرهای سری بزنید و محصولات چیده شده در یک قفس را ببینید. سعی کنید تمایز آنها را از همدیگر تشخیص دهید. ببینید محصولات مختلف چگونه خود را از سایر محصولات مشابه جدا و شاخص میسازند. این کمک میکند توانایی تشخیص و تفکیک شما بهبود یابد و مزیت رقابتی و ارزش قیمتی محصولات ویژه برایتان بیشتر مشخص شود.
تمرين عملي شماره 2: براي اينكه ديد بهتري نسبت به مزيت رقابتي خود پيدا كنيد، فرض كنيد براي ورود به بازار رقباي زيادي داريد و همه در سطح قوي كار ميكنند. آنگاه ارزش افزوده من نسبت به آنها چیست؟ تمایز من نسبت به آنها چیست؟ براي مثال ميتوان به بستني آيس پك اشاره کرد. در حاليكه سالها بستني به عنوان يك محصول با تيراژ بالا و رقباي زيادي توليد ميشد، اما بستني آيس پك با تغييرات كوچكي در نحوه توليد و بستهبندي آن توانست مزيت رقابتي ويژهاي در ميان انبوه توليد كنندگان پيدا كند. اين نياز به ريزبيني خاصي دارد.
پی نوشت: مجموعه «ایده تا اجرا» متشکل بر 17 نوشته گامبهگام است و شامل راهنمای عملی و مرحله به مرحلهای است تا بتوانيد ایدههای موفق را پیدا كنيد و ایدههای خام را پرورش دهید و به آن رنگ واقعیت بدهید.
+ نوشته شده توسط محمد در چهارشنبه بیست و نهم آبان ۱۳۹۲ و ساعت
۴:۹ ب.ظ |