
آيا تاکنون در تيم کاری فعاليت داشتهايد که تمامی اعضای آن به هم اعتماد کامل داشته باشند؟ اگر چنين است، به احتمال زياد شانس زيادی برای انجام فعاليتها با بهرهوری بالا داشتهايد. وقتی فضای اعتماد بين اعضای تيم کاری وجود داشته باشد، میتوان پيشبينی کرد که به نتايجی خيرهکننده و فوقالعاده دست پيدا کرد.
شايد اغلب ما به اهميت اعتماد در عملکرد تيم آگاهی داريم، اما سوال اينجا است که چگونه میتوان در تيم اعتمادسازی کرد؟
مدل پنجره جوهری ابزاری است که برای اين منظور به شما کمک میکند و با استفاده از آن ياد میگيريد موارد مهمی را در خود و افراد ذینفع خود توسعه دهيد. در اين نوشتار ابزار مذکور بهعنوان راهحلی جهت ايجاد اعتماد و بهبود ارتباطات معرفی میشود.
معرفی ابزار
پنجره جوهری (Johari Window) مدلی ارتباطی برای بهبود درک متقابل بين افراد است. کلمه جوهری از نامهای Joseph Luft و Harry Ingham که ارائهدهندگان اين مدل هستند بهدست آمده است.
دو ايده کليدی پشتيبانی کننده اين ابزار هستند:
1. شما میتوانيد با افشای بخشی از اطلاعات مربوط به خود در ديگران اعتماد ایجاد کنيد.
2. با استفاده از بازخوردهای ديگران در مورد خود، میتوانيد شناخت بيشتری از خود داشته باشيد و مسائل مرتبط با خود را مديريت کنيد.
با توضيح ايدههای کليدی فوق، قادر خواهيد بود برای اعضای تيم ارزشهای شخصی خود را افشا کنيد علاوه براين آنها را تشويق به ارائه بازخوردهای سازنده کنيد.
ابزار پنجره جوهری يک شبکه به شکل پنجره با چهار ناحيه اصلی است که در شکل زير نشان داده شده است:
اين چهار ناحيه عبارت است از:
1) ناحيه آشکار: اين ناحيه نشان میدهد که فرد همه چيز را در مورد خود و ديگران میداند.
2) ناحيه کور: اين ناحيه نشان میدهد که فرد هيچ آگاهی از خود و ديگران ندارد.
3) ناحيه پنهان: اين ناحيه نشان میدهد که فرد چيزهایی در مورد خود میداند که ديگران از آن بیاطلاع هستند.
4) ناحيه ناشناخته: در اين ناحيه ويژگیهای شخصيتی فرد برای خود و ديگران ناشناخته است.
هدف نهايي در اين ابزار چيست؟
هدف نهايي در پنجره جوهری افزايش ناحيه آشکار بدون نياز به افشای بيش از اندازه اطلاعات فردی است. ناحيه آشکار مهمترين ناحيه در اين ابزار است، چرا که هرچقدر شما و کارکنانتان آگاهی بيشتری از يکديگر داشته باشيد میتوانيد در تعامل باهم سازندهتر، بهرهورتر و اثربخشتر ظاهر شويد.
فرآيند گسترش ناحيه آشکار با اقدام «خود افشايي» که بين شما و کارکنانتان قابل انجام است. با تسهيم اطلاعات، بهطور عمودی باعث افزايش ناحيه آشکار و کم شدن ناحيه پنهان میشود.
به همين ترتيب افراد با ارائه «بازخور» در مورد آنچه درباره شما میدانند، ناحيه آشکار را بهصورت افقی افزايش و سطح ناحيه کور کاهش میيابد.
به اين ترتيب با انجام فرآيند رفت و برگشتی «خودافشايي» و «بازخور» ميان شما و ديگران به تدريج سطح اعتماد بالا میرود و ارتباطات بهبود میيابد.
شايد در نگاه اول پنجره جوهری پيچيده به نظر میرسد، اما درک آن با کمی تلاش بسيار آسان است. با استفاده از اين ابزار قادر خواهيد بود مرجعی تصويری از ويژگیهای شخصيتی خود و افراد ذینفع خود تهيه کنيد.
افرادی که در پنجره جوهری ناحيه آشکار بزرگتری دارند، معمولا به آسانی صحبت میکنند، صادقانه ارتباط برقرار میکنند و به راحتی در يک تيم کاری پذيرفته میشوند. برعکس افرادی که ناحيه آشکار کوچکی دارند، با دشواری صحبت میکنند، درونگرا هستند و اغلب نمیتوانند با ديگران به خوبی کار کنند، چرا که قابل اطمينان نيستند.
در استفاده از اين ابزار مراقبت از سطح خودافشايي برای جلب اعتماد بسيار مهم است، بنابراين بايد مواظب باشيد در خودافشايي دچار ارائه اطلاعات شخصی بيش از مقدار مورد نياز به ديگران نشويد تا به حریم شخصی و خصوصی شما آسیبی نرسد.
* عضو هیاترئيسه کميته تخصصي توسعه انجمن مديريت منابع انساني ايران
(hrjournalist.blogfa.com)
+ نوشته شده توسط محمد در سه شنبه سوم تیر ۱۳۹۳ و ساعت
۳:۱۱ ب.ظ |